Helderheid in het fietslandschap
Stichting Landelijk Fietsplatform is verantwoordelijk voor het beheer en de organisatie van het fietsnetwerk in Nederland. Om helderheid in het fietslandschap te scheppen worden verschillende routes samengevoegd tot zogenoemde LF themaroutes. Waarbij LF staat voor Lange Fietsroutes. Dit zijn fietsroutes van minimaal 100 km. Op het moment van schrijven zijn er 4 routes actief. De LF Kustroute, Maasroute, Zuiderzeeroute en Waterlinieroute. En daar komen er de komende jaren nog zo'n 6 bij. Voor deze themaroutes ontwikkelden we de visuele identiteit en de bewegwijzering.
Storytelling in een schildje
De vraag vanuit de klant was duidelijk. Creëer een brand family waarop we kunnen voortborduren. Voor de routes die nu bekend zijn, maar ook die er in de toekomst nog bijkomen. Al vrij snel kwamen we op het idee van een schildje waarin we de highlights van de route hebben 'gevangen' in een compacte compositie. Daarbij kreeg elke route zijn eigen kleurcode die in alle communicatiemiddelen terugkomt. Van de routefolder tot en met de bewegwijzering.
Logo weetje
De basis van de visuele identiteit van de LF Icoonroutes is geïnspireerd op de metalen merkplaatjes die bij (oudere) fietsmerken boven het voorwiel op de stuurstang zijn bevestigd. Deze plaatjes identificeren het merk door een een compositie van kenmerken. Een soort mini verhaal gevangen in één plaatje.
Voor de uitrol van de visuele identiteit ontwikkelden we de navigatieborden, de routefolder en maakten we diverse visual designs voor de website.
Spaar ze allemaal
Voor zowel on- als offline bedachten we verschillende middelen om je gereden route te kunnen delen. Hoe leuk is het nadat je de route hebt uitgefietst je het schildje krijgt opgestuurd. En deze als trofee op je fiets kunt plakken. Of een Done it - badge om op je socials te delen. Een bewijs van je geleverde prestatie. Dat smaakt toch naar meer! Op naar de volgende route!